Začnime bicyklovať do práce, alebo čo nás o cyklistike naučil korona vírus

Začnime bicyklovať do práce, alebo čo nás o cyklistike naučil korona vírus

  Kategórie: Poradenstvo
 16.04.2020

Pandémia vírusu Covid-19 nás núti prehodnotiť naše priority a postoje. Okrem nášho zdravia sa do popredia dostávajú aj otázky ekológie a udržateľnosti. 

Teraz je ten správny čas na zmenu. Jedným z pozitívnych krokov môže byť aj dochádzanie do práce na bicykli. 




Samozrejme chápeme, že nie každý má medzi svojím domovom a pracoviskom možnosť bezpečne sa dopraviť bicyklom, prípadne musí prekonať priveľkú vzdialenosť.
Mnoho ľudí však možnosť pohodlného cestovania bicyklom možnosť má, no nevyužíva ju. Ak ste nad touto alternatívou čo i len trochu uvažovali, teraz je ideálny čas isť do toho. 
 
Tu uvádzame niekoľko hlavných dôvodov, prečo využívať bicykel na cestu do práce: 



Zdravie 


Prvoradá priorita. To že cyklistika upevňuje zdravie, pomáha znížiť riziko kardiovaskulárnych a civilizačných chorôb a obezity, je známe. Už polhodina bicyklovania denne má pozitívny vplyv na kardiovaskulárny systém.
Bicyklovaním na dennej báze zvyšujete svoju kondíciu a posilňujete imunitu. Vďaka tomu vie telo lepšie bojovať s vírusmi.
Pritom klesá aj hladina stresu. Okrem fyzického zdravia teda upevňujete aj to psychické.



Rodinný rozpočet


Ekonomika spomaľuje a aké budú následky, je zatiaľ ťažké predpovedať. Kto šetrí, má za tri, a to pri bicykli platí dvojnásobne.
Prvotná investícia sa síce môže zdať vysoká, keďže nový schopný bicykel stojí od 5 stoviek vyššie. Z dlhodobého hľadiska však môžete výrazne ušetriť.
Napríklad pri cene základného mesačníka do MHD v Bratislave, (ktorý stojí 27,90 € na mesiac), viete nový bicykel „splatiť“ len z úspor už za dve sezóny. A to aj v prípade, ak budete bicyklovať iba počas teplejších mesiacov.
Pri ne-využívaní auta to môže byť už oveľa skôr. Taktiež prevádzkové náklady na bicykel sú v porovnaní s autom mizivé.





Lacná réžia 


Pri dobrej starostlivosti prevádzkové náklady bežného bicykla nie sú nejako vysoké. Stačí udržiavať bicykel čistý, pravidelne ho mazať a prípadnú opotrebovanú reťaz či komponenty v predstihu vymeniť.
Každoročná návšteva servisu, prípadne servisná kontrola pred sezónou vie životnosť jednotlivých komponentov výrazne predĺžiť.



Infraštruktúra 


Slovenské mestá síce za zbytkom západnej Európy, čo sa cyklistickej infraštruktúry týka, stále zaostávajú.
Situácia sa však každým rokom zlepšuje. Vznikajú nové cyklo chodníky, parkoviská špeciálne dedikované pre bicykle, rastie podpora smerom od zamestnávateľov.
V mnohých slovenských mestách rastie sieť bikesharingových staníc. Mestská eko –mobilita začína mať naozaj dobre našliapnuté.



Odomknutá nová dimenzia vnímania okolia 


Nedávno som narazil na zaujímavý článok, ktorého posolstvo vnímam, ale v podstate som si ho nikdy neuvedomil. Jazdou do práce na bicykli totiž spoznávate mesto úplne inak – intímnejšie.
Zpoza skiel auta či autobusu by som nikdy nezistil, že v pekárni po ceste sa dá kúpiť parádny burek. Že v malom záhone na sídlisku sa dá dopestovať bambus. Alebo vďaka nenápadnej pamätnej tabuli na stene paneláku zistiť, že Bulíkova ulica je pomenovaná po Dr. Jánovi Bulíkovi, prvému predsedovi Matice slovenskej v Juhoslávii, ktorý bol členom protifašistického odboja, čo ho stálo život v koncentráku.






Čo nás o (cyklo)doprave naučil Covid-19 ? 


Prísne preventívne opatrenia sa budú pomaly uvoľňovať, ale ešte stále nemáme vyhrané. Na veci, ktoré sme považovali ako samozrejmé, máme zrazu úplne iný pohľad. 

Stále platí dodržiavanie dostatočnej vzdialenosti od iných osôb. Pri korona víruse totiž vedci doposiaľ nezistili, kedy a nakoľko je vírus prenosný u nositeľa, ktorý zatiaľ nejaví príznaky ochorenia.
Jazda na bicykli osamote je pri dodržaní istých opatrení úplne bezpečná. Na bicykli v meste je taktiež možné dodržiavať dostatočný odstup od ostatných ľudí (min. dva metre), ale samozrejme netreba zabúdať na nosenie rúška.
 
Samotným bicyklovaním už preventívne zamedzujete intenzívnejšiemu kontaktu s množstvom ľudí ako by to bolo napr. jazdou v MHD. Tým robíte jazdenie v MHD bezpečnejšie pre rizikové skupiny ľudí (napr. dôchodcov), ktoré nemajú inú možnosť prepravy.


Samotný vírus prežije niekoľko hodín vonku na rôznych povrchoch. Mali by sme sa preto vyhýbať kontaktu s povrchmi, ktorých sa vo všeobecnosti ľudia často dotýkajú. Napríklad tlačidlá na verejných automatoch či madlá v autobusoch.
Pri jazde na bicykli držíte v podstate iba riadidlá. Len vy a nikto iný. Riziko prenosu vírusu minimalizujete, ak riadidlá po každej jazde dezinfikujete, nosíte pri jazde rukavice a nechytáte si počas jazdy tvár.


Ak náhodou trpíte niektorým z príznakov ochorenia, ostaňte radšej doma. Jazdou na bicykli svoj stav iba zhoršíte a môžete ohrozovať ďalších ľudí.




Ak ste len potenciálny cyklista, ktorý uvažuje o zaobstaraní bicykla, veríme, že tento článok Vám dal podnet. Na www.procycling.sk máme množstvo bicyklov skladom a s jeho výberom Vám radi poradíme.


Zožeňte si bicykel už teraz a užite si nastupujúce teplé počasie. Urobíte tak niečo pre seba, ale aj pre druhých.
Lepšie dôvody pre, budete v budúcnosti hľadať len ťažko.



#spolutozvladneme 




Páčil sa vám článok a chceli by ste podobný obsah dostávať medzi prvými? Kliknite sem pre odber newslettra a získajte zľavu na prvý nákup, alebo sa k nám pridajte na Facebooku.