Koronavírusová kríza priniesla cyklistickému priemyslu neuveriteľný rozmach. Napriek tomu hrozia bankroty, úpadok dobrého mena mnohých výrobcov a predajcov, dlhé dodacie lehoty, problémy so servisom, či vyššie predajné ceny.
Ako je to vôbec možné, keď sa hobby cyklistike ako takej darilo v roku 2020 tak dobre?
Celú situáciu a dôvody sa Vám z pohľadu spoločnosti PRO CYCLING, ako distribútora a predajcu bicyklov, pokúsime priblížiť v nasledujúcich riadkoch.
Sami sme svedkami, že cyklistika je za posledné roky na vzostupe. Záujem o bicyklovanie rastie, a to aj vďaka trendu zdravšieho životného štýlu, aktívneho trávenia voľného času alebo mestskej mobilite, ako zdravšej a ekologickejšej alternatíve dopravy.
Ak ale záujem vzrastie niekoľkonásobne v priebehu niekoľkých týždňov, do toho obmedzenia výroby a logistiky kvôli karanténam, vznikajú úplne nové výzvy, ako efektívne uspokojiť dopyt.
Začiatok roka 2020 a strach z novej krízy
Keď Európu začiatkom roka 2020 naplno zasiahla korona-kríza a začali platiť rôzne obmedzenia, prejavilo sa to všeobecnými obavami, čo bude ďalej. Celú situáciu ilustruje ako globálny líder vo výrobe komponentov Shimano.
“Jedenásteho marca (2020) sme diskutovali s istým výrobcom, ktorý sa obával toho, že objednané výrobky z Číny nedorazia včas. V prípade, že by Covid-19 zasiahol Európu, počítali so zrušením 10 až 15 % objednávok. O týždeň neskôr zrušili 50 % objednávok a o mesiac neskôr sme boli požiadaní, aby sme ich zrušené objednávky aj tak dodali”, hovorí európsky prezident Shimana Marc van Rooij.
Zrušené kapacity sa kvôli first-in-first-out sytému, akým pracuje Shimano nedajú jednoducho doplniť. Rovnako tak zvýšenie kapacít pre špecifickú výrobu nemožno jednoducho nafúknuť. V Shimane by to trvalo približne rok.
Raketový vzrast globálneho dopytu
Aká je cyklistika skvelá vie veľmi dobre každý cyklista. Čo sa ale stane, ak vám zavrú plavárne, ihriská, športové haly a obchody? Môžete ísť jedine do prírody, kde sa dá prechádzať, behať a ... správne – bicyklovať.
V kombinácii s podporou zelenej mobility a dotáciám na kúpu nového bicykla v mnohých vyspelých krajinách, tak nové bicykle nakupujú vo veľkom aj úplní začiatočníci alebo ľudia, ktorí dlhú dobu nebicyklovali.
Tieto fakty preto každoročne pozvoľne rastúcu krivku dopytu vyhnali v sezóne 2020 strmo nahor.
Podľa nemeckej cyklistickej asociácie Zweirad, sa aj napriek lockdownu na jar v roku 2020, predalo za prvý polrok v Nemecku v porovnaní s predchádzajúcim obdobím takmer o 10 % viac nových bicyklov.
A tento trend pokračoval aj v druhej polovici roka.
U predajcov sa tak stalo, že vypredali nielen takmer všetko z aktuálnej kolekcie, ale aj staršie modely z minulých ročníkov a mnohé predajne bicyklov vyzerali na jeseň 2020 doslova ako vykradnuté.
Nenaplnené produkčné kapacity
Nafúknuť existujúce výrobné kapacity a produkčné linky nie je v špecializovaných odvetviach vôbec jednoduché.
„Vďaka“ covidu však ani existujúce kapacity nie sú stále naplnené na ich plné využitie a v ázijských krajinách sa pracuje približne na 80 %.
Výrobné linky obsluhuje množstvo migrantov z iných krajín, ktorí sa kvôli prijatým opatreniam najskôr museli vrátiť domov. Neskôr sa zas kvôli rôznym reštrikciám nemohli vrátiť do továrne, prípadne sa starajú o svojich chorých blízkych. A aj v prípade nabratia novej pracovnej sily,trvá zaúčací proces istú dobu.
Výpadky v subdodávkach a u výrobcov komponentov
Samotný bicykel, nehovoriac napríklad o e-biku, je komplexný produkt. Meškanie dodávky jedného subdodávateľa, tak môže spomaliť dodanie bicykla ako celku.
Napríklad objednaný bicykel od nemenovaného priameho predajcu bicyklov meškal takmer 6 týždňov, kvôli výpadku dodávky pružín pre tlmiče.
Avizované výpadky spoločnosti Shimano tak mnohých výrobcov vedú k hľadaniu alternatív, s cieľom finalizovať načas produkciu a znížiť nápor na skladové kapacity.
Môže sa tak stať, že v predajniach a e-shopoch v sezóne 2021 nájdete kompletné bicykle v špecifikáciách, ktoré neboli výrobcom uvedené v žiadnom katalógu. Napríklad model Aria od Bianchi si tak budete môcť zaobstarať na sade Campagnolo.
Neurčité dodacie lehoty
Pri náročnej predikcii subdodávok, sa reálne dodacie lehoty rýchlo predĺžili a v niektorých prípadoch dokonca stúpli na päťnásobok. Od roku 2021 nebude niekoľko výrobcov určovať dodacie lehoty. Presné plánovanie? Nemožné! Dopad nebudeme cítiť iba v roku 2021, ale pravdepodobne bude pokračovať aj v roku 2022. Niektoré komponenty už majú dodacie lehoty až 500 dní - teda v polovici roku 2022.
Výpadky niektorých modelových radov značiek
A priority producentov sa sústredia na modely, ktoré prinášajú vyššiu pridanú hodnotu. Cena montáže a finalizácie bicykla v predajnej cene niekoľko stoviek sa často iba minimálne líši od bicykla v predajnej cene niekoľko tisíc. Pri obmedzených kapacitách sa tak na lacnejšie modely ani „nedostane“ v rozumnom čase.
Logistika - problémy a rastúca cena medzinárodnej dopravy
Veľká časť bicyklov sa doteraz prepravovala námornou dopravou. Množstvo tovaru sa dodáva z Ázie do Európy. V opačnom smere je toho aktuálne výrazne menej. Na jednej strane sa vysoký objem naplnených kontajnerov s kapacitných dôvodov nedostane na lode. Na strane druhej v Európe sú prázdne kontajnery, ktoré treba dopraviť späť do Ázie, čím sa zákonite zvyšujú náklady.
Ak pre výrobcu zdražel dovoz kontajnera z Ázie dvojnásobne (v niektorých prípadoch až šesťnásobne), tento fakt sa musí zákonite premietnuť aj do konečnej ceny výrobku.
Pretože bicykle už meškajú, výrobcovia sa čoraz viac spoliehajú na (ešte drahšiu) nákladnú leteckú alebo vlakovú prepravu, aby nahradili stratený čas.
Chcem nový bicykel, aké mám teda možnosti?
Kúpa bicykla je samozrejme vždy skvelý nápad. Čo mám ale očakávať pri návšteve predajne alebo objednávky z e-shopu?
S kúpou neotáľať
Ak mám seriózny záujem o nový bicykel, je dobré s jeho kúpou neotáľať, aj keď sezóna de facto ešte nezačala. Tým, že počet bicyklov bude do istej miery limitovaný, je dobré sa informovať o možnostiach už teraz. Ideálne bicykel rovno kúpiť, resp. zajednať si ho u svojho predajcu, pokiaľ je to možné, hoci reálne ešte nemusí byť vyrobený.
To platí ako pre rekreačných cyklistov, ktorým nezáleží až tak na značke, ale kupujú si bicykel napr. nastavením cenového stropu. Rovnako aj skúseným dupačom, ktorí presne vedia, čo v akej veľkosti, farbe a výbave chcú.
Prehodnotiť preferencie
Kompromis – je heslo, ktoré sa nieslo predajňami bicyklov už minulý rok a túto sezónu to nebude iné.
Že výrobca odpremiéroval novinku, ktorá sa nedá reálne zohnať? Že použité sedadlo alebo iné komponenty sú na bicykli v predajni či v e-shope iné ako v pôvodnej, niekoľko mesiacov starej katalógovej špecifikácií? Že „moja“ želaná farba nebude tento rok k dispozícií?
Výrobcovia, dodávatelia aj predajcovia sa snažia robiť maximum, aby uspokojili dopyt. Napokon ale záleží od spotrebiteľa, aké ústupky je pri kúpe nového bicykla ochotný spraviť.
Čierno-čierna je farebná kombinácia vlajkových lodí mnohých značiek sezóny 2021
Nečakať na posezónne výpredaje
Nečakajte na „sezónne zľavy“. Tie totiž tento rok nemusia vôbec prísť. Už minulú sezónu sa mnohým predajcom ešte počas leta doslova vyprázdnili predajne rovnako ako sklady distribútorom. Výhľad do sezóny 2021 je ešte o niečo horší, preto je dosť možné, že nebude čo zľavňovať.
Počkať s kúpou bicykla na ďalšiu sezónu?
V momentálnom stave ťažké predikovať, čo príde... Podľa indícií napr. zo Shimana alebo od ďalších veľkých výrobcov, sa momentálne problémy, ak by globálny dopyt zostal na rovnakej úrovni, pravdepodobne nepodarí vyriešiť do konca roka 2021. A prenesú sa aj do sezóny 2022.
Nedostatok komponentov
Problémy s dodaním sa netýkajú iba celých bicyklov, ale aj komponentov a príslušenstva, ako sú napr. cyklistické trenažéry. Upgrade bicykla túto sezónu preto môže byť náročný. Vidíme to sami, keďže zohnať začiatkom roka elektrickú cestnú sadu, je výkon priam epický.
Finalizácie produkcie v talianskej fabrike značky Bianchi/ zdroj-www.cyclist.co.uk
PRO CYCLING sa snaží priniesť vždy niečo naviac
Všetko vyššie uvedené sa samozrejme týka aj nášho e-shopu www.procycling.sk a kamennej predajne v bratislavskej Petržalke. A to nielen ako distribútorov či predajcov, ale aj cyklistov, ktorými my sami sme.
S našimi zákazníkmi sa preto snažíme jednať férovo a poskytnúť všetky dostupné informácie, možnosti a poradenstvo pre výber toho najlepšieho bicykla alebo doplnkov či komponentov pre Vás.
Ako sa teda orientovať v ponuke a možnostiach?
Bicykle reálne na sklade
Ak máte záujem o bicykel, skontrolujte si v prvom rade dostupnosť v e-shope. Ak niektorý svieti ako dostupný „na sklade“ (dostupnosť si viete vyfiltrovať), je fyzicky z našom sklade alebo v predajni a teda, viete ho mať do pár dní doma.
Všetky bicykle, ktoré posielame kuriérom, ktorý je v rámci Slovenska na naše náklady, Vám pred poslaním skontrolujeme a nastavíme. Vy len namontujete riadidlá, predné koleso, prípadne sedadlo a môžete smelo jazdiť.
Bicykle „na sklade u dodávateľa“ vieme dodať do niekoľkých pracovných dní. Tu však vždy treba najprv z našej strany overiť s dodávateľom, či je dostupnosť naozaj reálna. O tomto fakte následne samozrejme čo najskôr informujeme zákazníka.
Bicykle na objednávku
Pre dostupnosť bicyklov, ktoré nájdete na www.procycling.sk alebo stránke výrobcu, no nie sú u nás na sklade, sa môžete informovať prostredníctvom emailu - obchod@procycling.sk.
Väčšina bicyklov, ktoré do predajne počas roka dorazia, býva súčasťou predobjednávky. Predobjednávku ako predajca zadávame 6-8 mesiacov vopred našim dodávaťeľom. Pri drvivej väčšine bicyklov v predobjednávke máme stanovený dátum dostupnosti u výrobcu. Ten je zvyčajne skorší ako dostupnosť v prípade objednania od výrobcu.
Ak sa jedná o bicykel, ktorý nie je súčasťou predobjednávky, u väčšiny značiek Vám vieme dať pomerne rýchlu spätnú väzbu – či a asi kedy by sme Vám vedeli bicykel dodať. Prípadne Vám ponúkneme vhodnú dostupnú alternatívu.
Rezervácia Vášho nového bicykla
Ak akceptujete dobu dodania bicykla, odporúčame Vám v prípade seriózneho záujmu nečakať a vykonať záväznú rezerváciu . Keďže naša predobjednávka, rovnako ako zásoby v skladoch dodávateľov sú, čo sa počtu dostupných bicyklov týka limitované, uprednostňujeme zákazníkov, ktorí majú záväznú rezerváciu.
Pre záväznú rezerváciu je po vzájomnej dohode nutné vopred uhradiť cenu bicykla, resp. minimálne 30 % z predajnej ceny. Zálohu je možné uhradiť cez pokladňu v kamennej predajni, alebo bankovým prevodom pre e-shop objednávky.
Takto budete mať istotu, že Váš vysnívaný bicykel bude rezervovaný iba pre Vás a dodaný hneď ako to bude možné.
Niektorí zákazníci nevedia porozumieť tomu, ako je možné, že niektoré bicykle nevieme zohnať, prečo musia na nové modely čakať tak dlho, alebo prečo sa zvýšili ceny.
Realita s ktorou sa potýkame je totiž komplexná a my, ako posledný článok v reťazci, na ňu máme minimálny vplyv. Ako predajcovia a hlavne ako cyklisti, by sme radi vyšli v ústrety každej požiadavke. A budeme robiť všetko preto, aby sa tak stalo.
Ak máte akékoľvek otázky, prosím kontaktujete nás na obchod@procycling.sk
Ak by ste chceli dostávať podobné info z prvej ruky na Váš email, pridajte sa do PRO CYCLING online pelotónu a prihláste na odber noviniek prostredníctvom tohto odkazu