Text & foto: Andrej
Svetové značky pomaly ale isto predstavujú nové kolekcie na rok 2019. Ja som mal česť, zúčastniť sa v polovici júna pri Brne predstavenia kolekcie značky Orbea a veru, každý cyklista si tu bude mať z čoho vyberať.
Orbea je cyklistická manufaktúra, ktorá sídli v baskickej Mallabií a dnes predstavuje najväčšieho španielskeho producenta bicyklov.
Firma bola založená v roku 1840 a pôvodne vyrábala zbrane. Po prvej svetovej vojne sa pretransformovala na spoločnosť produkujúcu bicykle a ostalo jej to dodnes. Ideologicky podľa mňa už nemôže byť nič krajšie. Kiež by to bolo príkladom pre celý zbrojársky priemysel...
Pôvodné logo Orbea jasne odkazuje na koren značky, ktoré sú našťastie dnes minulosťou / zdroj orbea.com
Ako funguje Orbea dnes?
Orbea má špecifický model fungovania a predaja koncovému zákazníkovi. Prirovnal by som ho ku kúpe nového auta.
Bicykle tvorí na zákazku, špeciálne ušité pre klienta s minimom skladových zásob. Pomocou programu MYO si môžete online navrhnúť farebnú a komponentovú špecifikáciu podľa Vášho gusta a objednať ju cez predajcu. Až následne sa daný bicykel dostane do produkcie.
Bicykle sú lakované a finišované ručne v baskickej fabrike, takže pri vyšších modeloch máte vždy jedinečný originál.
Hotový bicykel je následne doručený predajcovi, ktorému zaplatíte a u ktorého si uplatňujete záruku a záručný servis.
Originálny a zaujímavý model predaja, ktorý Vám ponúkne jedinečný kúsok Vami zvoleného bicykla, avšak s prístupom lokálneho predajcu bicyklov. Ten rieši aj prípadné reklamácie.
Orbea dáva doživotnú záruku na pevné časti rámu pre prvého majiteľa. Za svojou prácou si teda jednoznačne stoja.
Viac info o doživotnej záruke v angličtine: https://www.orbea.com/pt-en/warranty/
Čo má Orbea nové pre rok 2019?
Ponuka značky je naozaj bohatá. Na svoje si príde naozaj každý cyklista, nehľadiac na preferovaný druh jazdenia, pohlavie, či výšku.
Veľká časť portfólia sa nezmenila, my si ale ukážeme v skratke úplné novinky pre sezónu 2019:
Nový Orbea OIZ – nadupané XC
XC cyklistika sa mení, závody sú čoraz ťažšie, trate technicky náročnejšie. Orbea na tento fakt odpovedá prepracovaným modelom OIZ.
Je nižší, položenejší a ľahší ako jeho predchodca. Nový karbónový rám používa orbeácku OMR (Orbea Monocoque Race) konštrukciu. V ráme sú od výroby enduro ložiská a teda už výrobca ráta s faktom, že jazdec bicykel v teréne šetriť nebude.
Skvelá je možnosť použitia tlmiča buď v rozmere 190x40 mm alebo 90x45 mm – čím sa dá variovať zadný zdvih na 100 mm alebo 120 mm. Z XC rakety teda viete pomerne jednoducho dostať pohodlný trailbike.
Všetky káble sú úhľadne vedené vnútrom rámu. V sérií bude aj uzamykanie tlmiča z riadítok vedené vnútrom rámu.
Na ráme od veľkosti M možno použiť dva košíky na fľaše, čo je počas leta na nezaplatenie.
Bicykel bude dodávaný už len s jednoprevodníkom a možnosťou chainguide. Dvojplacky a ľavé páčky prešmýkača budete od sezóny 2019 preto na OIZe hľadať márne.
Chuťovka na záver – celý bicykel bez pedálov vo veľkosti S v najvyššej špecifikácií váži ani nie 8,5 kilo. Bol som toho očitým svedkom.
Orbea OIZ začína na cenovke od 2999€, s možnosťou vlastnej farebnej špecifikácie cez program MYO od 4599€ aj prostredníctvom Pro Cycling.
Prehľad modelov OIZ: https://www.orbea.com/ie-en/bicycles/mountain/oiz
Orbea Terra – rastúci gravel segment dostupný aj v hliníku
Terra ako obľúbený all-road/ gravel bike s kotúčovými brzdami dostane pre sezónu 2019 po niekoľkých rokoch späť aj hliníkového brata.
Rám geometriou totožný, ktorý pozorné oko rozozná vďaka zvarom na hliníkových trubkách. O niečo vyššia hmotnosť, ale zas priaznivejšia cena podľa mňa vypĺňa skvelo medzeru v tomto populárnom segmente cyklistiky.
Nehovoriac o fakte, že na hliníkový rám možno bez problémov namontovať držiak na detskú sedačku alebo nosiče, čím sa možnosť použitia rozšíri od každodenného vozenia do práce až po cyklo-expedície.
Orbea Terra v hliníkovej verzií bude stáť od 1599€ vyššie a všetky modely nájdete https://www.orbea.com/ie-en/brands/terra/
Orbea Orca & Orca Aero – cesťáky dostávajú kotúčové brzdy
Vrchol v ponuke Orbea pre cestu predstavuje prekrásny model M10TEAM-D 19, resp. M10iTEAM-D 19. Ultraľahký cestný závodný bicykel – ako inak – na kotúčových brzdách.
Pomer predaných cestných bicyklov na kotúčových brzdách sa každoročne zvyšuje. Orbea v minulej sezóne predala až 45% cestných bicyklov na kotúčoch. Ako zareagovala Orbea na trend, ktorý sa mení na fakt?
A tu je odpoveď.
Veď posúďte sami:
Orbea Orca Aero začína na cenovke od 2999€, s možnosťou vlastnej farebnej špecifikácie cez program MYO aj prostredníctvom Pro Cycling.
https://www.orbea.com/ie-en/bicycles/road/orca-aero
Orbea Gain - 11 kilový e-bike?
Zlatý klinec programu prezentácie a úplná novinka pre rok 2019 predstavuje – Orbea Gain - elektrický cestný bicykel.
Karbónová verzia
Hliníková verzia
Bude sa dodávať ako v hliníku, tak aj v karbónovej verzií. Hliníková verzia váži niečo cez 13 kg. V najvyššej karbónovej špecifikácií je váha len niečo nad 11 kg. A to je hodnota na bicykel s motorom veľmi pozitívna.
Samotný systém s batériou by podľa výrobcu mal vážiť len okolo 3,5 kg.
Batéria je ukrytá v spodnej trubke a na pohľad ani nie je vidieť, že ide o e-bike. Napomáha tomu aj motor umiestnený nenápadne v zadnom náboji, ktorý z bočnej strany takmer nevidieť.
Na bicykli márne hľadám displej. Pre aktiváciu elektrického asistenta slúži jediné podsvietené tlačidlo na hornej rámovej trubke. E-bike sa dá však párovať s aplikáciou v smartfóne, kde si viem navoliť rôzne druhy asistencia a mám k dispozícií kopec ďalších funkcií.
Rozdiel medzi hliníkom a karbónom ukazuje aj opačne orientované tlačidlo spúšťania elektrického asistenta
Jazda sa od bežného cestného bicykla takmer nelíši. Mal som možnosť otestovať na vlastnej koží. Rozdiel je však markantný v stúpaniach, protivetre, či akcelerácií. Motor, ako to je legislatívne podchytené v EÚ, totiž pomáha len do rýchlosti 25 km/h.
Ako bonus - batéria sa dá z rámu vybrať a zadné koleso nahradiť nemotorovým s klasickým nábojom, čím dostaneme štandardný cesťák s parádnou hmotnosťou.
Poľahky a s minimálnymi nárokmi na ďalšie diely tak vieme mať v podstate cesťák aj e-bike v jednom.
Takto podobne zamýšľa napríklad aj Bianchi a to je podľa mňa cesta, akou sa bude veľká skupina e-bikov uberať.
Orbea Gain sa vyrába ako klasický cestný bicykel, alebo all-road. Cenovka za hliníkovú verziu začína od hranice 2 tisícok eur.
Vo vyšších modeloch je samozrejme možná špecifikácia cez program MYO.
Celá ponuka modelu Gain je: https://www.orbea.com/ie-en/ebikes/brands-road